نمایش جزئیات

5 گرایش اصلی سیستم های پشتیبان گیری از داده ها

5 عنوان مهم برای آینده‌ی سیستم‌های پشتیبان‌گیری از داده‌ها 

 

همان‌طور که فناوری اطلاعات پیچیده‌تر می‌شود، پشتیبان‌گیری از داده‌ها نیز پیشرفت می‌کند تا آخرین تغییرات را در خود جای دهد و از اطلاعات در برابر هرگونه تهدیدی محافظت کند. اکنون دریابید که کدام پنج گرایش پشتیبان‌گیری از داده‌ها، برای تیم‌های فناوری اطلاعات مهم است:

مفهوم پشتیبان‌گیری از داده‌ها تقریباً از زمانی که رایانه‌ها وجود داشته‌اند وجود داشته است. با تغییر تکنولوژی، پشتیبان‌گیری‌ها نیز باید تکامل یابند تا بتوانند سطح مورد نیاز امنیت را ارائه دهند. سازمان‌ها باید استراتژی‌های پشتیبان‌گیری از داده‌ها را برای همگام شدن با آخرین پیشرفت‌های فناوری، از جمله هوش مصنوعی و SaaS، تطبیق دهند. آنها همچنین باید به این موضوع توجه داشته باشند که چگونه کار از راه دور بر روی ابتکارات نرم افزارهای پشتیبان‌گیری و حفاظت از داده‌ها تأثیر می‌گذارد.

در زیر پنج گرایش اصلی پشتیبان‌گیری از داده‌ها آورده شده است که مدیران فناوری اطلاعات باید به آن‌ها توجه داشته باشند.

1. هوش مصنوعی

تا کنون، بزرگ‌ترین داستان فناوری در سال 2023 بدون شک پذیرش جریان اصلی پلتفرم‌های هوش مصنوعی مانند ChatGPT OpenAI است. فروشندگان نرم‌افزار در سراسر دنیا در تلاش هستند تا قابلیت‌های هوش مصنوعی را به محصولات خود اضافه کنند و پشتیبان‌گیری نیز از این قاعده مستثنی نیست.

دو روش مختلف وجود دارد که احتمالاً از هوش مصنوعی در پشتیبان‌گیری استفاده می‌شود. یکی از احتمالات این است که هوش مصنوعی به متخصصان فناوری اطلاعات کمک کند تا شکاف‌های حفاظتی و راه‌هایی برای محافظت بهتر از داده‌ها را کشف کنند.

احتمال دیگر این است که هوش مصنوعی به بازیابی اطلاعات از باج‌افزارها کمک کند. هنگامی که باج‌افزار فایل‌های یک سازمان را رمزگذاری می‌کند، فرایند رمزگذاری به‌صورت آنی انجام نمی‌شود. در عوض، ممکن است ساعت‌ها طول بکشد تا باج‌افزار همه چیز را رمزگذاری کند. این بدان معنی است که بازگشت همه چیز به یک نقطه خاص در زمان احتمالاً بهترین گزینه بازیابی نخواهد بود. در آینده، هوش مصنوعی ممکن است بتواند به ادمین‌های پشتیبان کمک کند تا بفهمند چه زمانی هر فایل جداگانه رمزگذاری شده است و چگونه آن فایل‌ها را به‌گونه‌ای بازیابی کنند که از دست دادن داده به حداقل برسد.

2. آمادگی برای قطع‌شدن SaaS

در طول سال گذشته، چندین ارائه‌دهنده بزرگ SaaS علی‌رغم تلاش‌های خود برای دستیابی به 100% دردسترس‌بودن خدمات، دچار قطعی شده‌اند. متخصصان پشتیبان‌گیری شروع به درک این موضوع کرده‌اند که اگر خط ابرهای تجاری SaaS ممکن است قطع شوند، هیچ‌چیز مانع از وقوع همان اتفاق برای یک ارائه‌دهنده پشتیبان ابری نمی‌شود.

برای مقابله با این، بسیاری از سازمان‌ها به دنبال اجرای نوعی افزونگی هستند که آنها را قادر می‌سازد از پشتیبان‌گیری استفاده کنند، حتی اگر یک ارائه‌دهنده پشتیبان ابری دچار قطعی شود.

 

آینده نرم افزارهای پشتیبان گیری

 

3. تأمین امنیت کار از راه دور (دور کاری)

اکثر سازمان‌ها همچنان از نیروی کار ترکیبی استفاده می‌کنند که در آن کارکنان زمان خود را بین کار در محل و کار از راه دور تقسیم می‌کنند. این مدل ترکیبی می‌تواند چالش‌های بزرگی را برای متخصصان پشتیبان‌گیری ایجاد کند، زیرا کاربر ممکن است هنگام کار از راه دور، داده‌ها را روی یک دستگاه شخصی تولید و ذخیره کند.

برای کاهش احتمال از دست دادن داده‌ها و قرار گرفتن در معرض آسیب، بسیاری از سازمان‌ها از دسکتاپ مجازی مبتنی بر ابر استفاده می‌کنند. این دسکتاپ‌های مجازی به‌گونه‌ای پیکربندی شده‌اند که مشخصات امنیتی سازمان را برآورده کنند و تقریباً از هر دستگاهی قابل‌دسترسی هستند. کاربری که از یک دسکتاپ مجازی مبتنی بر ابر کار می‌کند، داده‌های خود را در یک مخزن متمرکز ذخیره می‌کند، درست مانند زمانی که در دفتر کار می‌کردند، در نتیجه تهیه نسخه پشتیبان از تمام داده‌های سازمان را بسیار آسان‌تر می‌کند.

4. افزایش مشاغل مرکز داده

با وجود اقتصاد کند، مشاغل مراکز داده در حال افزایش هستند. بر اساس برخی برآوردها، بازار مرکز داده نرخ رشد 10 درصدی را تا سال 2030 پیش‌بینی می‌کند که به معنای افزایش 2 درصدی استخدام‌ها در سال 2023 و 3 درصدی تا سال 2025 است. درحالی‌که این اعداد ممکن است کم به نظر برسد، برخی منابع نیاز به 300000 نفر کارکنان مرکز داده اضافی تا سال 2025 را پیش‌بینی می‌کنند.

از دیدگاه پشتیبان، این اعداد نشان می‌دهد که احتمالاً فرصت‌های فراوانی برای کارشناسان پشتیبان برای یافتن شغل در سال‌های آینده وجود خواهد داشت.

5. افزایش تقاضا برای امنیت سایبری

در نهایت، کسب‌وکارها شاهد افزایش تقاضا برای امنیت سایبری در ارتباط با پشتیبان‌گیری هستند. برای مثال، بسیاری از سازمان‌ها از ابتکارات اعتماد صفر برای پشتیبان‌گیری‌های خود استفاده می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که داده‌های پشتیبان حساس به خطر نمی‌افتند. به همین ترتیب، سازمان‌ها به طور فزاینده‌ای اقدامات حفاظتی دیگری مانند شکاف‌های هوایی یا فضای ذخیره‌سازی غیرقابل‌تغییر را برای محافظت در برابر حملات باج‌افزاری که پشتیبان‌ها را هدف قرار می‌دهند، اتخاذ می‌کنند.

 

 

.