نمایش جزئیات

5 روش بکاپ گیری (Backup) از اطلاعات شخصی که باید بدانید

خب شما میدانید که Backup چیست و چرا باید از اطلاعات مهم تان نسخه بکاپ تهیه کنید و در صورت بکاپ نگرفتن چه اتفاقی رخ می افتد پس نیازی به توضیح اضافه نیست ... در این مطلب قرار است چند راه برای بکاپ گیری از اطلاعات تان به شما معرفی کنیم. طبیعی است که هیچ روشی کامل نیست و ما نکات مثبت و منفی هر روش را به شما ذکر میکنیم.

1- اطلاعات تان را در دستگاه های ذخیره سازی NAS ذخیره کنید

وب سایت توسینسو

NAS یا Network Attached Storage سروری است که منحصرا برای ذخیره سازی اطلاعات تان ساخته شده است. NAS میتواند به صورت Wired یا سیمی و Wireless یا وایرلس به سیستم متصل شود و پس از پیکربندی به عنوان یک درایو مجزا در سیستم شما نشان داده میشود. نکته مثبت این نوع تکنیک بکاپ گیری بکاپ گیری از اطلاعات چندین کامپیوتر در یک زمان واحد میباشد. همچنین میتوان روی دستگاه های NAS بکاپ گیری اتوماتیک را نیز به راه انداخت. نکته منفی این نوع تکنیک نیز همان گونه که میدانید گران بودن آن است.

2- اطلاعات تان را در هارد دیسک های اکسترنال ذخیره کنید

وب سایت توسینسو

هارد دیسک های اکسترنال با دستگاه های NAS متفاوت هستند زیرا آنها فقط به یک دستگاه کامپیوتر در آن واحد میتوانند وصل شوند. هارد دیسک های اکسترنال معمولا توسط کابل به سیستم وصل میشوند هر چند که هارد دیسک های اکسترنال وایرلس هم وجود دارد. بسیاری از هارد دیسک های اکسترنال امروزی از USB 3.0 پشتیبانی میکنند که برای استفاده از این بایستی کامپیوتر شما نیز از پورت USB 3.0 پشتیبانی کند. نکته مثبت این تکنیک بکاپ گیری راحتی استفاده از آن و همچنین امکان بکاپ گیری اتوماتیک از اطلاعات است. نکته منفی استفاده از این تکنیک نیز خرابی هارد دیسک است. اما در عوض میتوانید از دیسک های SSD استفاده کنید که البته دیسک های SSD در ظرفیت های بزرگتر نظیر 500 گیگابایت به بالا نیز گران قیمت هستند.

3- اطلاعات تان را در DVD ، CD و یا در دیسک Blu-ray ذخیره کنید

وب سایت توسینسو

هر چند که روش چندان جالبی برای بکاپ گیری از اطلاعات نیست اما خب در صورت نداشتن بودجه کافی برای خرید هارد دیسک اکسترنال و یا دستگاه NAS میتوان از این روش بهره برد. در این گونه شرایط حتی الامکان اطلاعات تان را در DVD و اگر امکانش را داشتید در دیسک Blue-ray ذخیره کنید. نکته مثبت این روش از دست نرفتن اطلاعات است زیرا که هارد دیسکی در کار نیست و نکته مثبت دوم این است که میتوان آنرا براحتی در یک جای امن نگهداری کرد. نکات منفی این روش نیز عبارتند از صرف زمان زیاد برای ذخیره سازی داده ها روی دیسک و هزینه بر بودن بکاپ گیری از اطلاعات در صورت زیاد بودن حجم اطلاعات تان.

4- اطلاعات تان را به صورت Online ذخیره کنید

وب سایت توسینسو

تعداد مکان هایی که برای ذخیره سازی داده ها به صورت آنلاین در فضای Cloud وجود دارد ماهانه رشد میکند. گزینه های فعلی شامل Mozy.com ، ADrive.com ، Dropbox.com و Amazon.com میباشد. نکات مثبت این روش مقرون به صرفه بودن آن و امن بودن اطلاعات در یک مکان دوردست است. نکات منفی این روش نیز محدودیت ظرفیت و ریسک از کار افتادن وبسیات به هر دلیلی مانند هک شدن و ... میباشد.

5- اطلاعات تان را در فلش درایو ها ذخیره کنید

وب سایت توسینسو

همانطور که میدانید فلش درایو ها همان SSD هایی با حجم کوچک هستند که میتوانید در جیب خود گذاشته و آنرا به هر مکانی حمل کنید. قیمت فلش درایو ها روز به روز کاسته میشود و بر حجم آن افزوده میشود. نکات مثبت این نوع روش برای بکاپ گیری از اطلاعات نظیر مقرون به صرفه بودن ، قابل حمل بودن و پشتیبانی اکثر آنها از USB 3.0 میباشد. از نکات منفی این روش نیز میتوان به مستعد گم شدن به دلیل کوچک بودن اندازه فلش درایو ، بادوام نبودن آن در طول زمان و محدود بودن ظرفیت آن اشاره کرد.

نویسنده : امیرحسین کریم پور