نمایش جزئیات

استراتژیهای بکاپ گیری

راهکار بکاپ گیری
راهکار بکاپ گیری ، با رشد روزافزونی که در سالهای اخیر در حوضه  فناوری اطلاعات داشته ایم ، شکل و روندهای  تجارت و تعامل  فعالیتهای شرکتها و کسب و کارها  با مشتریانخود  بطور کلی تغییر کرده است . پیشرفت  فناوری اطلاعات  و گسترش نفوذ  اینترنت در جامعه باعث شده تا  کسب‌ و‌‌ کارها شکل و مدل  جدیدی از خود به ‌وجود آورند ، بسیاری از کسب ‌و ‌کارهای سنتی تغییر شکل دهند  و به استفاده از تکنولوژی ها و سیستم های مدیریت جدید روی بیاورند .

 سیستم های جدیدی که برای هوشمند سازی سازمان ها بکار گرفته شده اند برنامه‌هایی كاربردی و فناوری هایی هستند  كه در سازمانها با هدف  جمع‌آوری داده ها ، یكپارچه‌سازی داده ها و  تجزیه ‌و‌ تحلیل آنها و در نهایت ارائه اطلاعات مورد نیاز سطوح مختلف سازمانی مورد استفاده قرار می گیرند . هدف کلی از این سیستمها تسهیل و بهینه‌سازی فرایند تصمیم‌ گیری ، شناسایی فرصتها و تهدیدها ،   افزایش به اشتراک‌گذاری اطلاعات و ارتباط مؤثر با مشتریان می باشد .

با توضیحات فوق مشخص می گردد که در فضای پر رقابت کسب و کار امروزی پر اهمیت ترین بخش هر سازمان نه  پرسنل و ماشین آلات می باشند بلکه داده ها و اطلاعات آن سازمان هستند . شما به عنوان مدیر یک شرکت در صورتی که یک دستگاه رایانه خراب شود در نهایت این امکان وجود دارد که دستگاه دیگری خریده و جایگزین آن کنید و یا اگر موتور یکی از ماشین آلات بسوزد براحتی می توانید آنرا تعویض کنید . اما سوال اینجاست اگر فایلها و اطلاعات حسابداری و مالی شرکت شما از بین رود آیا امکان جایگزینی آنها وجود دارد ؟ من هم با شما موافقم که فکر کردن به این موضوع نیز امری وحشتناک است .

این موضوع غیر قابل انکار است که همزمان با رشد و توسعه سازمان بر مقدار حجم اطلاعات و اهمیت داده ها در سازمان افزوده خواهد شد . اما یکی از ریسکهائی که همه شرکتها و سازمانها با آن موجه هستند خطرات ناشی از از بین رفتن اطلاعات می باشد .

نرم افزارهای مخرب ، ویروس ها ، باج گیرها و صدها تهدید امنیتی دیگر هر روز بیشتر و پیشرفته تر می گردند . از طرفی لزوم استفاده همه کاربران از شبکه اینترنت نیز امری ضروری شده و نمیتوان بطور کامل دسترسی کاربران به اینترنت را قطع کرد .

موضوع بکاپ گیری اطلاعات و ارائه راهکار پشتیبانی گیری از سرورها و داده های شبکه یکی از کارهائی است که ما در مرکز پشتیبانی انفورماتیک ایران همواره با آن درگیر بوده و تجربیات بسیار خوبی نیز بدست آورده ایم .

همه مشتریانی که با ما قرارداد پشتیبانی شبکه دارند و یا دارای قرارداد پشتیبانی سرور می باشند تا کنون هیچ مشکلی در زمینه از بین رفتن اطلاعات نداشته و علیرغم تهدیدهای مختلفی که در شبکه های داخلی و اینترنت وجود دارد هیچ مشکلی برای از بین رفتن اطلاعات آنها بوجود نیامده است .

همانطور که در بخش راهکار ذخیره سازی اطلاعات شبکه نیز ذکر گردید ، امروزه گسترش سیستم های نرم افزاری مختلف در سازمانها و نرم افزارهای کاربردی متعدد در بین مردم آنقدر حجم دیتا را بالا برده است که به پدیده Big Data معروف شده است .   داده ها سرمایه اصلی کسب و کارها گردیده اند .

بکاپ گیری از اطلاعات سرورها در شبکه به روشهای مختلفی انجام می گردد . اما مهمترین موضوع در راهکار تهیه نسخه پشتیبان اطلاعات ماهیت داده ها و میزان اهمیت آنها در سازمان می باشد .

ما برای راه اندازی یک سیستم بکاپ گیری به نرم افزار بکاپ گیری و دستگاههای ذخیره ساز اطلاعات نیاز داریم و باید برای همه اینها هزینه پرداخت کنیم . پس لزوم تهیه یک سناریو و طرح راهکار پشتیبان گیری از اطلاعات بسیار اهمیت دارد .

بطور کلی در فرآیند بکاپ گیری از اطلاعات سه روش وجود دارد :
روش بکاپ گیری Full Backup
در روش Full Backup  همانطور که از نامش پیداست ، از کلیه فایلهای  انتخابی یک نسخه پشتیبان بطور کامل تهیه می شود . به عبارتی نرم افزار بکاپ گیری سرور ، افزوده شدن و نشدن فایلهای جدید به فایلها و فولدرهای انتخاب شده قبلی  برایش اهمیت ندارد و در هر مرتبه از بکاپ گیری از  کلیه فایل ها و فولدرها Backup تهیه می کند . یکی از مزایای  Full Backup این است که فرآیند  بازگردانی اطلاعات ( Restoring )  در این روش بسیار سریع است . اما یکی از  معایب این روش را  می توان به زمان بسیار زیاد جهت  Full Backup اشاره کرد . نکته دیگر  این که روش بکاپ کامل  فضای ذخیره سازی  زیادی را به خود اختصاص می دهد چرا که یک فایل به دفعات متعدد  در یک محل ذخیره سازی بکاپ نگهداری  خواهد شد .
روش بکاپ گیری Incremental Backup
روش Incremental  از جمله روش های بکاپ گیری از اطلاعات  است که به در بسیاری از  سیستم ها و شبکه ها مورد استفاده قرار می گیرد . در این روش بکاپ گیری  ، ابتدا نرم افزار بکاپ  از کلیه فایل ها و فولدرهای انتخاب شده  یک نسخه  Full Backup گرفته و دفعات بعد که عمل  Backup مجددا اجرا می گردد، تنها فقط از تغییرات آن فایل ها و فولدر ها نسبت به آخرین نسخه بکاپ گرفته شده قبلی  ، Backup  گرفته می شود .  در این روش  در هر مرتبه اجرای دستور  Backup گیری ، نرم افزار بکاپ  از کل فایل ها و فولدرهای قبلی مجددا بکاپ نگرفته و تنها از تغییراتی که بعد از آخرین Backup گیری افزوده شده اند ، بکاپ  گرفته خواهد شد .  خوب یکی از  مزایای این روش این است که سرعت تهیه پشتیبان گیری از فایلها  نسبت به روش Full Backup بسیار بالاتر است و علاوه بر آن  فضای ذخیره سازی  داده ها نیز کمتر خواهد بود  . در این روش  فرآیند بازگردانی فایلها  با توجه به اولین Full Backup  که در این روش گرفته شده است انجام خواهد گردید و با سرعت کمتری نسبت به Full Backup انجام می شود . اما با توجه به اینکه  این روش زمان و فضای کمی   به خود اختصاص می دهد ، در بسیاری از شبکه ها و راهکار بکاپ سرور های مختلف  مورد استفاده قرار می گیرد .
 روش بکاپ گیری Differential Backup
در روش Differential  ، ابتدا نرم افزار بکاپ گیری  از کلیه فایل ها و فولدرهای موجود در سرور مورد نظر  یک Full Backup خواهد گرفت  و سپس در  دفعات بعدی که فرآیند Backup اجرا می شود، فقط تنها از تغییرات فایل ها و فولدر ها نسبت به آخرین نسخه Full Backup گرفته شده بکاپ گیری خواهد کرد .  در روش Differential   هر بار که عمل  Backup گیری اجرا می شود ، آخرین نسخه  Full Backup که گرفته شده است را  بررسی و سپس تغییرات فایلها را  نسبت به آخرین Full Backup بررسی خواهد کرد و فقط از آن تغییرات Backup می گیرد . این روش بکاپ گیری  نسبت به روش  Full Backup سریع تر می باشد . فضایی که این روش برای ذخیره سازی اطلاعات نیاز دارد  از Full Backup کمتر اما ازروش  Incremental Backup  بیشتر می باشد .همچنین  سرعت Restore کردن فایلها  در روش Differential  نسبت Full Backup  کمتر است  اما نسبت به Incremental Backup سریعتر می باشد .
خدمات نصب و راه اندازی سیستم بکاپ سرور
همانطور که در مطالب بالا توضیح داده شد فرآیند بکاپ گیری علاوه بر اینکه امری بسیار مهم و ضروری در همه شبکه های می باشد ، کاری پیچیده و پر ریسک نیز می باشد . چرا که بارها این اتفاق افتاده یک مدیر شبکه با نصب یک نرم افزار بکاپ مطمئن بوده که از همه فایلهای شبکه بکاپ گرفته اما متاسفانه در موقعی که فایلهای اصلی خراب شده و نیاز به بازگردانی اطلاعات بوده مشخص گردیده فرآیند بکاپ گیری اشتباه بوده و هیچ فایل پشتیبانی نیز وجود ندارد .
حفاظــت از اطلاعات بـه طور قابل توجــــهی تغییرکرده اند، پیدا کـردن راه حـل مـــناسب بک آپ گیری برای شما مـمکن است کمی مشــکل باشد. نه به خـاطر این که کـاردشواری است، بلکه به این دلیل که راهها و روش های بسیاری برای بکاپ گیری وجود دارند.

•    اینکه چه چیزهایی باید بکاپ گیری شوند؟

•    چگونه بکاپ بگیریم؟

•    چه زمان هایی بکاپ گیری انجام دهیم؟ و …

  پاسخ این سوال ها بستگی به نیاز ها و شرایط شما دارد.