نمایش جزئیات

اهمیت پشتیبان گیری از اطلاعات در شرکتها و سازمان‌ها

اهمیت پشتیبان گیری از اطلاعات در شرکتها و سازمان‌ها

 

چرا پشتیبان گیری و بازیابی اطلاعات بسیار مهم است؟

از دست دادن داده ها می تواند به روش های مختلفی رخ دهد. فقط به این دلیل که به اندازه کافی خوش شانس بوده اید که از دست دادن اطلاعات زیادی جلوگیری کرده اید، به این معنی نیست که شانس شما پایدار خواهد بود.

شایع ترین دلایل، خطای تصادفی، سرقت کارمند یا رقیب، یا نقص فیزیکی کامپیوترها است. آنها همچنین شامل بلایایی مانند سیل، آتش سوزی یا حتی ریختن یک فنجان قهوه هستند.

متأسفانه، برخی از صاحبان مشاغل همچنان داده های مهم را در یک مکان ذخیره می کنند و به قانون پشتیبان گیری 3-2-1 توجه نمی کنند. شاید همه آن را روی هارد دیسک کامپیوتر دسکتاپ یا لپ تاپ خود ذخیره کنند.

فرآیند پشتیبان گیری عبارت است از تهیه یک نسخه از داده که ممکن است به منظور بازیابی داده اصلی پس از وقوع حادثه و از دست رفتن داده ها، مورد استفاده قرار بگیرد. تهیه نسخه پشتیبان با دو هدف اصلی صورت می‌گیرد. اولین هدف آن بازیابی داده پس از نابودی بدلایلی مانند حذف یا خرابی داده است. دومین هدف، بازیابی داده از زمان های قبلی با توجه به خط مشی نگهداری داده های کاربر جهت اموری چون گزارش‌گیری می‌باشد. لزوم پشتیبان‌گیری از اطلاعات و داده ها به عنوان یک دارایی پر ارزش یک سازمان یا یک شرکت بر هیچکس پوشیده نیست، اما به عنوان مدیر یک سازمان، مدیر عامل، یا مدیر آی تی به چه میزان این مسئله را جدی می‌گیرید!

 

پاسخ به پرسش‌های زیر، جهت بررسی درجه اطمینان فرآیند پشتیبان‌گیری اطلاعات یک سازمان بسیار حیاتی است:

  • آیا از تمامی داده های لازم پشتیبان‌گیری می‌شود؟
  • اجرای پشتیبان‌گیری از زمانبندی مناسب برخوردار است؟
  • آیا از رسانه ی امن برای نگهداری فایل پشتیبان استفاده می‌شود؟
  • آیا پشتیبان‌های تهیه شده در محل امنی نگهداری می‌شود؟
  • آیا دسترسی افراد مسئول به محل نگهداری فایل‌های پشتیبان کنترل شده می‌باشد؟
  • آیا اطلاعات پشتیبان‌های تهیه شده که دیگر مورد نیاز نیست به صورت کامل نابود می شوند؟
  • صحت اطلاعات تهیه شده توسط پشتیبان‌گیری در چه بازه های زمانی مورد بررسی قرار می‌گیرد؟
  • چه پیش بینی هایی جهت افزایش سرعت پشتیبان‌گیری و بازیابی اطلاعات صورت پذیرفته است؟
  • آیا مستندات و گزارشات فرآیند پشتیبان‌گیری در سازمان موجود می‌باشد و مدیران از آنها اطلاع کافی دارند؟

 

اهمیت پشتیبان گیری

نرم‌افزار پشتیبان‌گیری با کپی کردن داده‌ها از سرورها، پایگاه‌های داده، رایانه‌های رومیزی، لپ‌تاپ و سایر دستگاه‌ها در صورت خطای کاربر، فایل‌های خراب یا فاجعه فیزیکی که داده‌های حیاتی را غیرقابل دسترس می‌کند، از داده‌های تجاری محافظت می‌کند. همچنین می‌تواند از داده‌های تجاری حساس در صورت نقص سخت‌افزار، نفوذ هکرها و بسیاری از تهدیدات دیگر که برای اطلاعات ذخیره‌شده دیجیتالی با اجرای تجزیه و تحلیل ریسک ایجاد می‌شود، محافظت کند.

طیف گسترده‌ای از برنامه‌های پشتیبان گیری وجود دارد که از منابع حفاظت از داده‌ها، از سرورهای شرکتی گرفته تا رایانه های شخصی، پشتیبانی می کنند. شما می توانید داده های خود را روی یک هارد دیسک اکسترنال ذخیره کنید، اما تعداد بیشتری از افراد پشتیبان های ابری را انتخاب می کنند.

در بیشتر موارد، همه آنها به یک هدف کلی خدمت می کنند، اما هزینه و دامنه ممکن است کمی متفاوت باشد.

هیچ چیز برای همیشه ماندگار نیست. این امر به ویژه در مورد قطعات سخت افزاری مانند رایانه ها و هارد دیسک های خارجی صادق است. بالاخره روزی می رسد که لپ تاپ شما فرسوده می شود و شما را در معرض خطر از دست دادن تمام داده های ذخیره شده در آن قرار می دهد. می‌توانید آن را به تعمیرگاه یا خرده‌فروشی که از آن خریده‌اید ببرید، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که آنها بتوانند اطلاعات از دست رفته را از دستگاه بازیابی کنند.

به همین دلیل است که پشتیبان گیری منظم از داده های خود بسیار مهم است.

همچنین مهم است که بدانید داده ها در هر لحظه ممکن است خراب شوند، نه فقط زمانی که سخت افزار شما فرسوده شود.

از هر فایلی که به نظر شما مهم است باید به طور منظم پشتیبان گیری شود. علاوه بر این، پشتیبان‌گیری از داده‌های خود روی همان دیسکی که داده‌های اصلی شما است، خطر را کاهش نمی‌دهد.

یک راه‌حل پشتیبان‌گیری واقعاً ایمن شامل یک نسخه پشتیبان از راه دور است که داده‌های شما را خارج از سایت یا خارج از سرور ذخیره می‌کند تا در صورت بروز خرابی بتوانید آن‌ها را بازیابی کنید.

 

 

 

 

.