نمایش جزئیات

5 دلیل مهم برای بکاپ گرفتن از اطلاعات

5. اقدامات پیشگیرانه عاری از خطا نیستند

بکاپ گرفتن از اطلاعاتوقتی بحث اطلاعات کاری به میان می‌آید، همیشه بهتر است ایمن باشید نه شرمنده. این مسئله به ویژه درباره‌ی اطلاعات حساس یا اطلاعات مشتریان اهمیتی دوچندان می‌یابد؛ زیرا شرکت شما باید نشان دهد که قابل اعتماد است. اگر داده‌ها از بین برود و شما از قبل به فکر بکاپ گرفتن نبوده باشید و هیچ راهی برای بازیابی اطلاعات نداشته باشید، شاید زمان زیادی طول بکشد که نتوانید سرویس ارائه کنید و این مسئله، عواقب سنگینی مانند کاهش بهره‌وری به صفر و از دست دادن مشتریان را به همراه دارد.

برای اینکه کسب‌وکار شما خسارات جبران‌ناپذیری را متحمل نشود، باید اقداماتی احتیاطی را انجام دهید. نباید اهمیت بکاپ گرفتن را دست کم بگیرید. بکاپ گرفتن در پایان هر روز کاری، بهترین دفاع در برابر از دست رفتن اطلاعات است. با وجود یک سیستم بکاپ‌گیری مناسب، می‌توانید فایل‌های بکاپ را در زمانی اندک به سیستم‌های کاملا کارامد تبدیل کنید و از هرگونه عواقب ناگوار در بیزینس خود در امان باشید.

 

4. حفاظت از همه دستگاه‌ها

محافظت از دستگاه هاامروزه داده‌ها، در زیرساخت‌های تجاری کمتر متمرکز شده‌اند؛ چرا که بخشی از کار در بیرون از دفاتر کار و از طریق دستگاه‌هایی مثل لپ‌تاپ‌ها، تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند انجام می‌شود. این دستگاه‌ها همیشه در معرض خطر دزدیده شدن یا هک شدن هستند و اگر آن‌ها را گم کنید، داده‌های روی آن‌ها را هم از دست می‌دهید. اینجاست که یک استراتژی بکاپ گرفتن جامع به کمک شما می‌آید. اگر با سیستمی کار می‌کنید که به شما اجازه می‌دهد داده‌ها را روی دستگاه‌های قابل حمل ذخیره کنید، نباید ریسک از دست دادن اطلاعات را حتی زمانی که آن را گم کردید، بپذیرید. با این کار، شما و تیمتان بدون از دست دادن حتی یک تار مو، همچنان می‌توانید موثر و مفید باشید.

 

 

3. مراقب حوادث طبیعی باشید

حوادث طبیعیطبیعت در ذات خود غیرقابل پیش‌بینی است. حتی اگر بهترین افراد را با بهترین سخت‌افزار داشته باشید، ممکن است در هر زمانی یک طوفان یا زلزله اتفاق بیفتد و کل سیستم را از دسترس خارج کند. در مطالعه‌ای که اخیرا توسط شرکت بیمه Nationwide انجام شده، رقم قابل توجه 68 درصد از کسب‌وکارهای کوچک اعتراف کرده‌اند که برنامه‌ای برای روز مبادا نداشته‌اند. در صورتی که اتفاق ناگواری برای اطلاعات بیفتد، بکاپ‌های کاربردی از به خاک سیاه نشستن تجارت شما جلوگیری می‌کنند. بلایای طبیعی شاید دور از ذهن به نظر برسند، ولی بسیار مهم است که به آن‌ها توجه شود پس قبل از وقوع حادثه بهتر است بکاپ گرفتن را شروع کنید؛ زیرا همه‌ی آن‌ها با هشدار هواشناسی همراه نیستند. حوادث روزمره مانند آتش گرفتن وسایل برقی، شکسته شدن لوله‌های آب و حتی خرابی وسایل تهویه هوا می‌تواند باعث آسیب دیدن دستگاه‌های اداری و از دست رفتن داده‌ها شود.

 

 

2. باج‌افزار

باج افزاردرگیر شدن با باج‌افزار (Ransomware) می‌تواند خانمان برانداز باشد. برای پیشگیری از تأثیر مخربی که چندین فایل رمزگذاری شده بر پیکره‌ی کار می‌گذارند، به یک استراتژی بکاپ‌گیری قوی نیاز دارید. پیشگیری، اولین قدم برای حفظ امنیت است و می‌تواند شما را از دردسرها و اتلاف منابع برای ریکاوری اطلاعاتی که اصلا نباید از دست بروند، نجات دهد. متأسفانه پیشگیری از حملات سایبری همانند باج‌افزارها روزبه‌روز سخت‌تر می‌شود. با حضور برنامه‌های «بدافزار به عنوان سرویس» (MaaS) هرکسی به آسانی می‌تواند یک بدافزار بخرد و یک حمله‌ی باج‌افزار را بدون هیچ‌گونه دانش فنی، پیش ببرد. حملات باج‌افزار، به ویژه برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط می‌تواند فلج‌کننده باشد؛ زیرا اکثرا منابع کافی برای محافظت کامل در برابر بدافزار را در اختیار ندارند. در این شرایط، داشتن نسخه‌ی بکاپ که بتوانید از آن اطلاعات را بازیابی کنید، می‌تواند جان کسب‌وکار شما را نجات دهد.

 

 

1. خطای انسانی

خطای انسانی و از بین رفتن اطلاعاتدر بین تمام دلایلی که می‌تواند باعث از دست رفتن اطلاعات شود، دلیل اصلی و عمده، همان خطای انسانی است. بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد که خطای انسانی می‌تواند بین 25 تا 75 درصد از موارد از بین رفتن داده‌ها را که در یک سال اتفاق می‌افتد، ناشی شود. خطای انسانی بسیار متداول است؛ چرا که همیشه مخرب نیست. برای مثال، یک فایل یا فولدر مهم که ممکن است به صورت اتفاقی (و یا عمدی !!! ) حذف شود یا محتوای آن تغییر کند. اما مشکل اینجاست که ممکن است هفته‌ها و بلکه ماه‌ها بعد متوجه این اشتباه شوید که آن زمان دیگر نوشدارو بعد از مرگ سهراب است.

وجه دیگر خطای انسانی، زمانی است که افشا می‌شود. یکی از اصلی‌ترین دلایل موفقیت باج‌افزار در نفوذ به سیستم‌ها این است که مجرمان سایبری معمولا برای موفقیت، به روش‌های پیچیده‌ای نیاز ندارند. حتی اگر شما از پیشرفته‌ترین فایروال‌ها هم استفاده کرده باشید و سیستم خود را آپدیت و به‌روز نگه دارید، مهاجمان سایبری می‌توانند به روش فیشینگ و دیگر مدل‌های مهندسی اجتماعی متوسل شوند و کارکنان شما را هدف بگیرند و آن‌ها را ناقلان یک بدافزار کنند. این تکنیک‌ها به میزان زیادی در گسترش آلودگی بدافزار موثر هستند.

 

برای مافظت از اطلاعاتتان گرفتن بکاپ به شیوه ای درست و اصولی و انتقال آن به فضایی مطمین بهترین راه حل است.