نمایش جزئیات

خدمات پشتیبان گیری ابری

پشتیبان گیری چیست؟

در فناوری اطلاعات، یک نسخه پشتیبان یا فرآیند تهیه نسخه پشتیبان تهیه نسخه هایی از داده ها است که ممکن است برای بازیابی نسخه اصلی پس از یک رویداد از دست دادن داده استفاده شود.

خدمات پشتیبان گیری دو هدف مجزا دارد. هدف اصلی بازیابی داده‌ها پس از از دست دادن آن‌ها، خواه از طریق حذف داده‌ها یا خراب شدن آن‌ها است. از دست دادن اطلاعات یک تجربه بسیار رایج برای کاربران کامپیوتر است. 67 درصد از کاربران اینترنت دچار از دست دادن جدی داده شده اند. هدف ثانویه پشتیبان گیری، بازیابی داده‌ها از زمان قبلی است، طبق یک خط‌مشی حفظ اطلاعات تعریف‌شده توسط کاربر، که معمولاً در یک برنامه پشتیبان برای مدت زمان نیاز به کپی از داده‌ها پیکربندی می‌شود.

اگرچه پشتیبان گیری معمولاً شکل ساده‌ای از بازیابی فاجعه را نشان می‌دهد و باید بخشی از یک طرح بازیابی بلایا باشد، به خودی خود، پشتیبان گیری‌ها به تنهایی نباید بازیابی فاجعه در نظر گرفته شوند. همه سیستم‌های پشتیبان یا برنامه‌های پشتیبان گیری نمی‌توانند یک سیستم رایانه‌ای، یا به نوبه خود پیکربندی‌های پیچیده دیگری مانند یک خوشه رایانه، سرورهای دایرکتوری فعال یا یک سرور پایگاه داده را با بازیابی فقط داده‌ها از یک نسخه پشتیبان بازسازی کنند.

از آنجایی که یک سیستم پشتیبان شامل حداقل یک کپی از تمام داده هایی است که ارزش ذخیره کردن دارند، نیازهای ذخیره سازی داده ها قابل توجه است. سازماندهی این فضای ذخیره سازی و مدیریت فرآیند پشتیبان گیری یک کار پیچیده است. یک مدل مخزن داده می تواند برای ارائه ساختار به ذخیره سازی استفاده شود. در دوران مدرن محاسبات انواع مختلفی از دستگاه های ذخیره سازی داده وجود دارد که برای تهیه نسخه پشتیبان مفید هستند. همچنین راه‌های مختلفی وجود دارد که این دستگاه‌ها را می‌توان برای ارائه افزونگی جغرافیایی، امنیت داده‌ها و قابلیت حمل مرتب کرد.

قبل از اینکه داده ها به محل ذخیره خود ارسال شوند، انتخاب، استخراج و دستکاری می شوند. بسیاری از تکنیک های مختلف برای بهینه سازی روند پشتیبان گیری توسعه داده شده اند. اینها شامل بهینه‌سازی برای رسیدگی به فایل‌های باز و منابع داده زنده و همچنین فشرده‌سازی، رمزگذاری، و حذف‌سازی از جمله موارد دیگر است. بسیاری از سازمان‌ها و افراد سعی می‌کنند اطمینان داشته باشند که فرآیند طبق انتظار عمل می‌کند و برای تعریف اندازه‌گیری‌ها و تکنیک‌های اعتبار سنجی تلاش می‌کنند. شناخت محدودیت ها و عوامل انسانی درگیر در هر طرح پشتیبان نیز مهم است.

 

فضای ذخیره سازی ابری بهترین روش برای محافظت از داده‌هایتان

ما هرگز تا این حد از طریق تلفن‌های هوشمند، ساعت‌های هوشمند، لپ‌تاپ‌ها و انواع فناوری‌هایی که امروزه در دسترس همه افراد قرار گرفته، به هم متصل نبوده‌ایم. همانطور که می‌دانید ما به طور مداوم انواع داده ها را از طریق شبکه های اینترنت ارسال و دریافت می کنیم. این رشد غیرقابل توقف بدون نوعی هوشمندی در نحوه تولید، ذخیره، اشتراک گذاری و پشتیبان گیری از داده ها در حال حاضر و آینده، چنانچه بدون توجه به نحوه پشتیبان گیری باشیم، ما را به دردسر خواهد انداخت.

 

فضای ذخیره سازی ابری

خدمات فضای ذخیره سازی ابریی با کاهش فشار بر روی پهنای باند، ذخیره سازی و راه حل های پشتیبان نقش اساسی در دستیابی به مدیریت داده های پایدار دارند.

اما آیا فضای ذخیره سازی ابری راه را برای خدمات پشتیبان گیری بهتر هموار می‌کند یا خود پشتیبان گیری را منسوخ می‌کند؟ و این مبادله از نظر ایمنی داده چیست و چگونه می توان آن را کاهش داد تا بتوانید با خیال راحت داده های خود را در فضای فضای ذخیره سازی ابریی ذخیره کنید؟

پشتیبان گیری در فضای ذخیره سازی ابری اغلب به عنوان یک راه حل پشتیبان آنلاین در نظر گرفته می شود که در پس زمینه دستگاه های شما کار می کند تا از عکس ها و اسناد شما، چه شخصی و چه مربوط به کار، در سرورهای راه دور پشتیبان گیری شود.

در واقعیت، فضای ذخیره سازی ابری چیزهای بیشتری برای ارائه دارد. این افراد را به یکدیگر متصل می‌کند و به آنها کمک می‌کند تا داده‌ها را به صورت آنلاین ذخیره و به اشتراک بگذارند و حتی به صورت آنلاین با یکدیگر همکاری کنند تا داده‌ها را به صورت مشترک ایجاد کنند.

همچنین داده‌های شما را در همه جا حاضر می کند، به طوری که اگر تلفن خود را گم کردید یا دستگاه شما از کار افتاد، به سادگی یک گوشی جدید خریداری کنید، به حساب فضای ذخیره سازی ابریی و voila خود وارد شوید! - تمام اطلاعات شما در عرض چند دقیقه در دستگاه جدید شما قرار می گیرد.

خدمات پشتیبان گیری ابری

مزایای خدمات پشتیبان گیری ابری

مزیت مهم خدمات پشتیبان گیری مبتنی بر ابر نیز اتوماسیون و سهولت استفاده است. با راه‌حل‌های سنتی پشتیبان گیری، مانند استفاده از یک درایو جداگانه، مردم اغلب با کمی دیر متوجه می‌شوند که از فایل‌های خاصی نسخه پشتیبان تهیه نکرده‌اند.

اتکا به کاربر برای انجام پشتیبان گیری خطرناک است، بنابراین خودکار کردن آن دقیقاً جایی است که پشتیبان گیری ابری تفاوت ایجاد می‌کند.

راه حل های ابری شروع به تکامل از خدمات پشتیبان آنلاین به سرویس های ذخیره سازی اولیه کرده اند. مردم به طور فزاینده ای از ذخیره داده های خود در حافظه داخلی دستگاهشان (دیسک های سخت) به ذخیره مستقیم آنها در مخازن مبتنی بر ابر مانند DropBox، Google Drive و OneDrive مایکروسافت می روند.

دستگاه‌هایی مانند کروم بوک گوگل از فضای ذخیره سازی محلی زیادی برای ذخیره داده‌های شما استفاده نمی‌کنند. در عوض، آنها بخشی از یک روند جدید هستند که در آن هر چیزی که در اینترنت، در محل کار یا خانه تولید یا مصرف می‌کنید، از فضای ابری می‌آید و در آنجا نیز ذخیره می‌شود.

فناوری‌های ابری که اخیراً اعلام شده‌اند، مانند Drive File Stream Google یا Smart Sync در Dropbox، نمونه‌های بسیار خوبی هستند از اینکه چگونه سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری با داده‌های کمتر روی دستگاه و نقش ذخیره‌سازی اصلی بزرگ‌تر برای ابر در مسیر جدیدی حرکت می‌کنند.

 

نحوه نگهداری اطلاعات در فضای ابری

به‌جای نگهداری فایل‌های محلی در دستگاهتان، از فایل‌های نگهدارنده مکان (نوعی فایل‌های خالی) استفاده می‌شود، و داده‌های واقعی در فضای ابری نگهداری می‌شوند و تنها در صورت نیاز بر روی دستگاه بارگیری می‌شوند.

ویرایش‌های فایل‌ها به ابر منتقل می‌شوند تا هیچ کپی محلی در دستگاه شما نگهداری نشود. این به شدت خطر نشت داده ها را در هنگام گم شدن یا سرقت دستگاه کاهش می دهد.

 

بنابراین اگر کل فضای کاری شما در فضای ابری باشد، دیگر نیازی به پشتیبان گیری نیست؟

نه. در واقع، پشتیبان گیری بیش از هر زمان دیگری مرتبط است، زیرا بلایای طبیعی می‌تواند به خود ارائه‌دهندگان ابر ضربه بزند و هک و باج‌افزار نیز بر ذخیره‌سازی ابری تأثیر می‌گذارد.

پشتیبان گیری همیشه هدف کاهش خطرات با استفاده از افزونگی، با کپی کردن داده ها در چندین مکان بوده است. همین امر می تواند در مورد فضای ذخیره سازی ابری نیز صدق کند که می تواند در چندین مکان ابری یا چندین ارائه دهنده خدمات ابری تکرار شود.

 

حریم خصوصی در فضای ذخیره سازی ابری

با این حال، فراتر از اختلال در بازار پشتیبان گیری، نگرانی شماره یک در مورد استفاده از خدمات ابری برای ذخیره داده‌های کاربر، حفظ حریم خصوصی است.

حفظ حریم خصوصی داده ها از نظر استراتژیک مهم است، به ویژه زمانی که داده های مشتری درگیر باشد. بسیاری از مشکلات مربوط به حریم خصوصی ممکن است هنگام استفاده از ابر رخ دهد.

نگرانی‌هایی در مورد فرآیندهای استفاده شده توسط ارائه‌دهندگان ابری برای مدیریت حریم خصوصی وجود دارد، که اغلب حریم خصوصی را برای راحتی معامله می‌کنند. همچنین نگرانی‌هایی در مورد فناوری‌هایی وجود دارد که توسط ارائه‌دهندگان ابری برای غلبه بر مسائل مربوط به حریم خصوصی به کار می‌روند که اغلب مؤثر نیستند.

وقتی صحبت از فناوری به میان می‌آید، ابزارهای رمزگذاری که از داده‌های حساس شما محافظت می‌کنند، در واقع برای مدت طولانی وجود داشته‌اند.

رمزگذاری به این صورت کار می‌کند که داده‌های شما را با یک عدد دیجیتالی بسیار بزرگ (به نام کلید) که مخفی نگه می‌دارید درهم می‌کند تا فقط شما بتوانید داده‌ها را رمزگشایی کنید. هیچ کس دیگری نمی تواند داده های شما را بدون آن کلید رمزگشایی کند.

استفاده از ابزارهای رمزگذاری برای رمزگذاری داده های خود با کلید شخصی خود قبل از انتقال آنها به فضای ابری کار معقولی است. برخی از ارائه دهندگان خدمات ابری اکنون این گزینه را ارائه می دهند و به شما اجازه می دهند کلید خود را انتخاب کنید.

 

اشتراک گذاری در مقابل رمزگذاری

اما اگر داده‌ها را به منظور اشتراک‌گذاری با دیگران در ابر ذخیره می‌کنید – و این اغلب دلیل دقیقی است که کاربران استفاده از فضای ذخیره‌سازی ابری را انتخاب می‌کنند – ممکن است به فرآیندی برای توزیع کلیدهای رمزگذاری بین چندین شرکت‌کننده نیاز داشته باشید.

اینجاست که دردسر می تواند شروع شود. افرادی که داده‌ها را با آن‌ها به اشتراک می‌گذارید نیز به هر طریقی باید کلید را دریافت کنند. وقتی آن کلید را به اشتراک می گذارید، بعداً چگونه آن را باطل می کنید؟ چگونه از اشتراک‌گذاری مجدد آن بدون رضایت شما جلوگیری می‌کنید؟

مهمتر از آن، چگونه می‌توانید از ویژگی‌های همکاری ارائه‌شده توسط ارائه‌دهندگان ابر، مانند Google Docs، در حین کار بر روی فایل‌های رمزگذاری‌شده استفاده کنید؟

اینها چالش های کلیدی پیش روی کاربران و ارائه دهندگان ابری هستند. راه‌حل‌های این چالش‌ها واقعاً بازی را تغییر می‌دهند.