نمایش جزئیات

چگونه از اطلاعات خود در مقابل تهدیدها محافظت کنیم؟

چگونه از اطلاعات خود در مقابل تهدیدها محافظت کنیم؟

 

چه عواملی تهدید محسوب می شوند؟

بهتر است همیشه ایمن باشید. به عنوان یک کاربر شما هیچ گاه قادر نخواهید بود انواع تهدیدهای محیطی و طبیعی، نرم افزاری، سخت افزاری، و یا حتی سرقت و ... را به عنوان عوامل از بین برنده ی داده ها و اطلاعات خود، از پیش شناسایی و یا این رخداد را پیش بینی کنید.

  1. صبحی را تصور کنید که مثل هرروز به محل کار خود مراجعه کرده‌اید و می خواهید روز کاریتان را شروع کنید. سیستم را روشن می کنید و انتظار دارید مثل همیشه نرم افزارهای حسابداری، اتوماسیون، انبار و ... اطلاعات از قبل ذخیره شده را پردازش کنند و آنها هم با شما کار خود را استارت بزنند. اما ناگهان مشاهده می کنید که هیچ اطلاعاتی در دسترس نیست! فکر می‌کنید حتما خطای نرم افزار است.. با شرکت پشتیبانی تماس می‌گیرید... بعد از بررسی به شما اطلاع می دهند که دچار حمله بد افزارها یا باج افزارها شده اید و تنها با داشتن بکاپ می توانید اطلاعات خود را بازگردانی کنید. خیالتان راحت است که بکاپ تهیه کرده بودید. اما یک فاجعه ی جدید مقابل شماست... بکاپ ها کجا نگهداری می شدند؟ آخرین بکاپ متعلق به چه زمانی بود؟

بله.. دوست عزیز. شما بکاپ خود را در همان سروری نگه داشتید که نرم افزارهایتان نصب بود.. و همه چیز به همین سادگی از دستتان رفت. چه حذف تصادفی یک فایل یا بازنویسی یک فایل قدیمی با جدید، خطاهای کاربر می‌تواند باعث از دست رفتن اطلاعات مهم و حیاتی شود. کارهای ساده‌ای مانند فرمت کردن هارد دیسک می‌تواند باعث حذف ناخواسته اطلاعات شود. و اگر یک نسخه پشتیبان از اطلاعات نداشته باشید، این اطلاعات برای همیشه از بین می‌روند.

  1. تمام سخت‌افزار‌های کامپیوتری، مانند هر سیستم دیگری، در معرض بروز خرابی هستند و این خرابی‌ها عمدتا قابل پیش‌بینی یا حتی پیش‌گیری نیستند. به دلایل بسیار ساده، مانند نوسانات و قطعی ناگهانی برق، عدم استفاده از سخت‌افزار‌های محافظ، بروز خرابی‌ در قطعات سخت‌افزار‌ها یا دستکاری سیستم توسط افراد ناآگاه و غیرمتخصص، ممکن است پایگاه داده صدمه ببیند و داده‌ها و اطلاعات در معرض خطر قرار گیرد.

بروز مشکل در پایگاه داده ممکن است در یک روز تعطیل، یک روز کاری، زمانی که در حال تهیه‌ی گزارش‌های مالی مهمی هستیم یا حتی زمانی که با سیستم کار پیچیده‌ای انجام نمی‌دهیم، ایجاد شود و اطلاعات پایگاه‌های داده از بین رود. در این شرایط بازیابی اطلاعات ذخیره شده غیرممکن است و بسیاری از اطلاعات ارزشمند سازمانی و تاریخچه آنها دیگر در دسترس نیست.

چرا تهیه بکاپ مهم است؟

در راستای اشاره به اهمیت تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات باید گفت که روز ۳۱ مارچ  روز جهانی بکاپ است. پیشنهاد نامگذاری این روز به وسیله کاربران شبکه اجتماعی ردیت  (Reddit) مطرح گردید. هدف این ایده تبدیل کردن بکاپ گیری اطلاعات به یک رویه همیشگی و روتین وار همانند چک آپ دوره ای پزشک یا تعویض روغن ماشین بود. همچنین تلاش شد این روز نشان دهنده اهمیت بسیار زیاد این مقوله باشد.

بکاپ گرفتن از اطلاعات، تنها روش ایمن و بدون خطر برای کم کردن خسارتِ ناشی از ازدست دادن داده‌ها است. نمی‌توان بلایای طبیعی و خطای انسانی را از بین برد یا به طور کامل آن‌ها را پیش‌بینی کرد. اما با گرفتن پشتیبانی منظم، مطمئن می‌شوید که اطلاعات حساس به خصوص در صورت وقوع هر نوع حادثه‌ای قابل بازیابی هستند.

راه حل مناسب برای مقابله با حذف اطلاعات

حرفه ای باشید. آیا بهتر نبود قبل از بروز این مشکلات تنها کمی تامل می کردید و با پیش بینی بروز چنین مشکلاتی، تنها با نصب یک نرم افزار پشتیبان گیری خودکار از چنین آسیب پر هزینه ای پیشگیری می کردید و به سادگی به فرآیند بازگردانی اطلاعات خود می پرداختید؟

کسانی که حداقل یک بار این مشکل را تجربه کرده باشند می دانند، درست ترین روش برای بازگردانی اطلاعات، گرفتن بکاپ های منظم و انتقال اتوماتیک آنها به چندین مقصد امن و مطمئن، به جای نگهداری در همان سرور می باشد. کاربران آگاه و حرفه ای حتی چندین فایل پشتیبان از اطلاعات مهمشان دارند.

نقش خطاهای انسانی در از دست دادن اطلاعات از آنجایی روشن می شود که یکی از اصلی‌ترین دلایل موفقیت باج‌افزار در نفوذ به سیستم‌ها این است که مجرمان سایبری معمولا برای موفقیت، به روش‌های پیچیده‌ای نیاز ندارند و به راحتی می توانند کارکنان شما را هدف بگیرند. تصور نکنيد که ممکن است تجارت کوچک شما از اين نوع حمله در امان باشد. بدليل عدم امنيت، مشاغل کوچک اغلب هدف اصلي مهاجمان باج افزار هستند.

با تهيه نسخه بکاپ از سيستم خود و نگهداری آن در جایی خارج از محل کار مانند فضای ابری، مي توانيد از در مقابل تهدیدات باج افزارها ایستادگی کرده و به سادگي حتی پس از آلوده شدن به باج افزار، داده هاي خود را بازيابي کنيد.

بکاپ گرفتن شما را از خطر از دست دادن اطلاعات نجات می‌دهد.

خوشبختانه، اقداماتی وجود دارد که در وهله اول می‌توانید برای جلوگیری از پاک شدن اطلاعات خود استفاده کنید. بهترین روش این است که به طور منظم از اطلاعات خود در یک هارد دیسک خارجی یا سرویس ذخیره‌سازی ابری نسخه بکاپ تهیه کنید. به این ترتیب، اگر اتفاقی بیفتد، یک کپی از فایل‌های خود را به عنوان پشتیبان خواهید داشت.

دیگر نگران از دست دادن ناگهانی اطلاعان خود نباشید. بدین منظور شما نیاز به یک نرم افزار جامع دارید تا در نبودتان از دیتاهای حساس و مهم شما مراقبت نماید. راهکار نرم افزاری اُباک (اباک) به عنوان یک راه حل مقرون به صرفه و امن، وظیفه ی انتقال اطلاعات شما را به صورت کاملا هوشمند و خودکار به چندین فضای امن بر عهده گرفته و به کاربران این اطمینان را می دهد که با سیستم مانیتورینگ هوشمنده داده ها، از درستیِ انتقال اطلاعات اطمینان حاصل کرده و به عنوان یک دستیار زیرک کسب و کار شما را بیمه خواهد کرد.

  • ایجاد تسک های زمانبندی شده بر اساس ساعت، روز، هفته و بکاپ گیری خودکار و هوشمند در همان زمان ها
  • کپی و انتقال فایل های بکاپ به مقصدهای مشخص شده به طور خودکار و هوشمند
  • ارسال پیامک و ایمیل تایید در انتهای فرآیند انتقال و یا ارسال هشدار در صورت بروز مشکل
  • امکان گزارش گیری از بکاپ ها و ایجاد پوشه های مرتب شده بر اساس ساعت و تاریخ

توصیه می کنیم فرصت استفاده از این نرم افزار قوی را از دست ندهید. شما می توانید جدید ترین ورژن نرم افزار پشتیبان گیری اُباک (اباک) را از طریق سایت (obak.ir) سفارش دهید.

 

 

 

.