نمایش جزئیات

آیا فضای ابری انواع مختلفی دارد؟

افراد و مشاغل مختلف، نیاز دارند تا انواع مختلفی از فایل‌ها و داده‌ها را ذخیره کنند. برای مثال، یک دانشجوی پزشکی ممکن است نیاز داشته باشد تا فایل‌های تحقیقاتی خود را ذخیره کرده و هر از گاهی برای مطالعه به آن‌ها رجوع کند. یک عکاس ممکن است بخواهد عکس‌هایی که گرفته است را برای استفاده‌های آتی، در جایی ذخیره کند. یا یک بانک بخواهد علاوه بر داده‌های مربوط به سوابق مشتریان و کارکنان، داده‌های مربوط به تراکنش‌های هر روزه خود را نیز ذخیره کند.

همین نیازهای مختلف افراد و کسب و کارهای گوناگون، سبب شده تا انواع مختلفی از فضاهای ابری را داشته باشیم. بطور کلی، 3 نوع فضای ابری به شرح زیر وجود دارد:

1- Public

فضای ابری عمومی، معمول‌ترین نوع فضای ابری است. مالکیت و مدیریت تمام سرورهایی که داده‌ها روی آن‌ها ذخیره می‌‍شوند، با شخص سومی که ارائه‌دهنده خدمات فضای ابری باشد، است. به این معنی که داده‌های افراد در محل شرکت ارائه‌دهنده قرار دارد و شما به عنوان مشتری، هیچ کنترلی بر زیرساخت‌های ذخیره‌سازی ندارید.

فایل‌های ذخیره شده در یک فضای ابری عمومی، می‌تواند در دسترس هر کسی در هر جایی از دنیا قرار بگیرد. اگر تا به حال در نتفلیکس فیلمی تماشا کرده باشید، از یکی از فضاهای ابری عمومی استفاده کرده‌اید.

 

2- Private

فضای ابری خصوصی، همانطور که از اسمش پیداست، نوعی فضای ابری است که در دسترس عموم قرار ندارد و فقط یک نفر یا یک شرکت می‌تواند مالکیت آن را برعهده داشته باشد. این نوع فضای ابری را، با عنوان فضای ابری داخلی هم می‌شناسند. زیرساخت‌های ذخیره‌سازی (مانند سرورها) در محل مشتری قرار دارند و فقط توسط او قابل دسترسی هستند.

اصلی‌ترین تفاوت آن با حافظه ابری عمومی این است که فضای ابری عمومی ازطریق اینترنت قابل دسترس است درحالیکه دسترسی به فضای ابری خصوصی تنها ازطریق فایروال امکان‌پذیر است. (شرکت‌ها برای محافظت از شبکه خود، از فایروال استفاده می‌کنند که به کاربر اجازه می‌دهند به اینترنت دسترسی داشته باشد اما جلوی هکرها و دسترسی افراد ناشناس را می‌گیرند.)

فضای ابری خصوصی برای سازمان‌ها و شرکت‌هایی مثل بانک‌ها که اطلاعات محرمانه دارند مناسب است.

 

3- Hybrid

در فضای ابری هیبریدی، زیرساخت‌های فضاهای ابری عمومی و خصوصی باهم ترکیب شده‌اند. به عبارت دیگر، فضای ابری هیبریدی، برتری‌های امنیتی فضای ابری خصوصی را با قابلیت مقیاس‌پذیری فضای ابری عمومی ادغام می‌کند.

شرایطی را در نظر بگیرید که در آن، یک شرکت نیاز دارد تا انواع مختلفی از داده‌ها را ذخیره کند. فضای ابری هیبریدی دقیقا برای رفع نیاز اینگونه موسسات بوجود آمده است. برای مثال، بانک‌ها می‌توانند اطلاعات مربوط به مشتری‌هایشان را در فضای ابری عمومی ذخیره کنند تا مشتری‌ها هم بتوانند به آن‌ها دسترسی پیدا کنند. از طرف دیگر، اطلاعات محرمانه حساب‌ها را در فضای ابری خصوصی ذخیره کنند که امنیت بیشتری دارد.