نمایش جزئیات

ذخیره سازی اطلاعات در فضای ابری

آیا فضاهای ابری برای ذخیره سازی اطلاعات امن هستند؟

طبیعی است که نگران باشید آیا امنیت در فضاهای ابری برای دیتا در هنگام ذخیره سازی در زیرساخت ابری وجود دارد یا خیر. ممکن است کسی قفل کشوی شما را نداشته باشد ولی بدون اینکه متوجه شوید آن را باز کند. چنانچه کمی به دنیای دیجیتال آشنا باشید می توانید با انجام یک سری اقدامات ساده کاری کنید هر شخصی قصد ورود به اکانت های شما را داشت، خیلی سریع آلارمی برای شما ارسال شود تا اقدامات امنیتی لازم را انجام دهید. این بیان ساده ای از تفاوت فضاهای امن سنتی و فضای امن دیجیتال است.

فضای ذخیره سازی ابری، زیرساختی است که می‌توان داده ها و اطلاعات را در آن ذخیره نمود. در عصری که در هر ثانیه با رشد صعودی حجم اطلاعات و دیتا مواجه هستیم، ظهور این فناوری با تسهیل در دسترسی از راه دور و بدون محدودیت، توانسته دنیای دیجیتال ما را تحت تاثیر خود قرار دهد. یکی از مزایای استفاده از فضای ذخیره‌سازی ابری و امنیت این است که دیگر نیازی به سرمایه‌گذاری در سخت افزارهای اختصاصی ندارید و علاوه بر کاهش هزینه‌ها، در صرفه‌جویی زمان نیز بسیار موثر است. حال، این زیرساخت تا چه حد توانسته نظر کاربران خود را از لحاظ امنیتی تامین کند؟ هنگامی که شما یک خدمات دهنده‌ی معتبر انتخاب می‌کنید، در حقیقت برای همیشه با تنظیمات دستی امنیتی و به‌روزرسانی‌های امنیتی خداحافظی می‌کنید.

 

امنیت اطلاعات در فضای ابری

اعتبار امنیتی که بیشتر کاربران با آن آشنا هستند، رمز عبور است. تامین کنندگان امنیت سرویس ذخیره سازی ابری، داده ها را با استفاده از روش های دیگری ایمن می کنند.

برخی از این موارد عبارتند از:

فایروال های پیشرفته: فایروال ها بسته های داده را بازرسی می کنند. ساده ترین موارد آن ها فقط داده های مبدا و مقصد را بررسی می کنند. موارد پیشرفته، صحت محتوای بسته را تأیید می کنند. سپس این برنامه ها محتوای بسته‌ها را با تهدیدهای امنیتی شناخته شده بررسی می کنند.

تشخیص نفوذ: فضای ذخیره‌سازی ایمن آنلاین می تواند در عین حال به بسیاری از کاربران خدمت رسانی کند. سیستم های امنیتی ابری موفق، هنگام شناسایی شخصی که سعی در ورود به سیستم دارد، به شناسایی متکی هستند. وجود چندین سطح شناسایی به تامین کنندگان این اطمینان را می دهد آن ها می توانند مزاحمانی که لایه اول شبکه را مورد هدف قرار می دهند، متوقف کنند.

ثبت وقایع: اطلاعات مربوط به رویدادها، به تحلیل گران امنیتی کمک می کند تهدیدات را درک کنند. این مجموعه‌ها اقدامات شبکه را ضبط می کند. تحلیل گران از این داده ها برای ساخت مستنداتی درباره وقایع شبکه استفاده می‌کنند. این به آنها کمک می کند تا نقص های امنیتی پیش بینی شود و از آن ها جلوگیری شود.

فایروال های داخلی: همه حساب ها نباید دسترسی کامل به داده های ذخیره شده در ابر داشته باشند. محدود کردن دسترسی ابری ایمن از طریق فایروال های داخلی باعث افزایش امنیت می شود. این تضمین می کند که حتی یک حساب تایید شده نمی تواند دسترسی کامل داشته باشد.

رمزگذاری: رمزگذاری داده ها را از کاربران غیر مجاز محافظت می کند. اگر یک مهاجم یک پرونده رمزگذاری شده را سرقت کند، تا زمانی که کلید مخفی را نداشته باشد نمی تواند به اطلاعات آن دسترسی پیدا کند. در نتیجه با این روش داده ها برای کسی که کلید ندارد، بی ارزش است.

امنیت بدنی: مراکز داده Cloud بسیار ایمن هستند. مراکز داده معتبر دارای نظارت 24 ساعته، قفل اثر انگشت و محافظ مسلح هستند. این مکان ها تقریباً از همه مراکز داده، امنیت بیشتری دارند. تامین کنندگان ابری برای هر یک از این عوامل، از رویکردهای متفاوتی استفاده می کنند. به عنوان مثال، برخی از سیستم های ذخیره سازی ابری کلیدهای رمزگذاری کاربر را از دیگر کاربران مخفی نگه می دارند. برخی دیگر کلیدهای رمزگذاری را به کاربران خود می دهند.

 

ذخیره سازی اطلاعات در فضای ابری

با تمام مواردی که ذکر شد، حقیقت اینجاست؛ داده‌هایی که با ارائه‌دهندگان خدمات ابری ذخیره می‌کنید احتمالاً ایمن‌تر از اطلاعاتی هستند که در هارد دیسک رایانه خود ذخیره کرده‌اید. به یاد داشته باشید، هکرها می توانند از بدافزارها و ایمیل های فیشینگ برای دریافت اطلاعات ذخیره شده در دستگاه های شما استفاده کنند. آنها ممکن است کامپیوتر شما را مسدود کنند و قبل از اینکه فایل‌ها و داده‌هایی که فریز کرده‌اند را آزاد کنند، باج بخواهند.

با این حال، وقتی داده‌های خود را درسرویس های ابری ذخیره می‌کنید، شرکت‌هایی که بر سرورها نظارت می‌کنند باید به‌طور مداوم اقدامات امنیتی خود را به‌روزرسانی کنند. لازم نیست نگران فراموش کردن اجرای به‌روزرسانی باشید. ارائه‌دهنده خدمات ابری شما به طور منظم اقدامات امنیتی خود را به‌روزرسانی می‌کند. این اقدامات، احراز هویت کاربر و دستگاه، کنترل دسترسی به داده ها و منابع و حفاظت از حریم خصوصی داده ها را تضمین می کند.

چه چیزی فضای ذخیره سازی ابری را ایمن می کند؟ اول اینکه سرورها معمولاً در انبارهایی قرار دارند که اکثر کارکنان به آنها دسترسی ندارند. در مرحله دوم، فایل های ذخیره شده در سرورهای ابری رمزگذاری شده اند. این به این معنی است که آنها درهم هستند، که دسترسی مجرمان سایبری را بسیار سخت تر می کند.