نمایش جزئیات

آیا می‌دانید باج‌افزار چیست و چگونه می‌توان در برابر این تهدید رو به رشد از خود مراقبت کرد؟

در مورد باج‌افزار چه باید بدانیم؟

هر شرکت یا سازمانی بسته به میزان دسترسی به اطلاعات، باید اهمیت بیشتری به مقابله با باج‌افزارها بدهد. بانک‌ها، بیمارستان‌ها، وزارت‌خانه‌ها، شرکت‌های هواپیمایی، فرودگاه‌ها و نمونه‌های مشابه، باید در روش‌های مقابله با بدافزارها نسبت به سایر مجموعه‌ها اولویت بسیار بالاتری اختصاص دهند. از طرفی سایر مجموعه‌ها نیز باید بسته به اینکه تا چه حد به زیرساخت‌های مهم دسترسی دارند، نسبت به این خطر گوش‌به‌زنگ باشند.

باج‌افزار چیست؟

بر اساس تعریف، باج‌افزار یک بدافزار پیچیده است که دسترسی قربانیان را به تمام فایل‌هایی که قبلاً در سیستم خود ذخیره کرده‌اند، مسدود می‌کند. پس‌ازاینکه حمله اتفاق می‌افتد، قربانی مذکور دیگر دسترسی به فایل‌های خود ندارد. علاوه بر این، تنها راه قابل قبولی که قربانیان برای بازگرداندن اطلاعات باارزش خود دارند، این است که مقدار مشخصی پول (باج) را به‌طرف حمله‌کننده پرداخت کنند.

 

چگونه از حمله‌ی باج‌افزار جلوگیری کنیم؟

پس از تعریف حملات باج‌افزار و ویژگی‌های آن‌ها ، اکنون به دومین بخش مهم این مقاله می‌پردازیم که ذکر تمامی روش‌های ممکن برای جلوگیری از باج‌افزار است.

فایل‌های خود را در یک پشتیبان خوب و شناخته‌شده ذخیره کنید

این موضوع امری ضروری است و شما باید تمام اطلاعات خود را در یک پشتیبان شناخته‌شده ذخیره کنید تا در صورت حمله‌ی باج‌افزار بتوانید تمام اطلاعات خود را بازیابی کنید. داشتن پشتیبان گیری از داده‌ها میزان آسیب وارده از طریق حمله باج‌افزار را کاهش می‌دهد و شما را کمتر در معرض خطر قرار می‌دهد.

کارکنان خود را آموزش دهید

اگر شما  سازمانی هستید که در مورد تهدید باج‌افزار نگران است،  بهترین کار این است که همه کارکنان خود را آموزش دهید. در سازمانی که کاربران در یک شبکه محلی قرار دارند، اگر بدافزار از طریق یکی از کامپیوترها وارد سیستم شود، می‌تواند راه خود را در کل سازمان ایجاد کرده و همه کامپیوترها را آلوده کند.

بنابراین، یک جلسه آموزشی برگزار کنید و در آن مهارت‌های مهمی را آموزش دهید، مهارت‌هایی درباره‌ی اینکه افراد چه‌کارهایی را وقتی آنلاین هستند انجام دهند و چه‌کارهایی را  انجام ندهند. به آن‌ها اطمینان دهید که در هنگام باز کردن لینک‌هایی که از طریق ایمیل به آن‌ها ارسال می‌شود، بسیار مراقب باشند و اطلاعات شخصی مهم خود را از طریق تلفن یا ایمیل به کسی ارسال نکنند.

اسکن ایمیل

بیشتر بدافزارها در حالت کلی، باج‌افزار در این حالت خاص، از طریق ایمیل در دسترس قرار می‌گیرند. بنابراین، به‌عنوان یک پیشنهاد برای محافظت از اطلاعات و منافع خود، شما می‌توانید از روش‌های اسکن محتوا و فیلتر کردن  روی ایمیل‌های خود استفاده کنید. این نرم‌افزارهای مخصوص اسکن و فیلتر، همه ایمیل‌ها را اسکن و فیلتر کرده و آن‌ها را برای تهدیدات شناخته‌شده یا وصله (Patch) های مشکوک بررسی می‌کنند. حتی ایمیل‌های با نوع ضمیمه‌های مشکوک نیز مورد تجزیه‌وتحلیل قرار می‌گیرند.

نرم‌افزار سیستم و فایروال را به‌روز نگه‌دارید

درنهایت، به‌شدت تأکید می‌شود که  نرم‌افزار سیستم و فایروال خود را در هرزمانی به‌روز نگه‌دارید. اگر از یک سیستم آنتی‌ویروس استفاده می‌کنید، اطمینان حاصل کنید که محصول یک شرکت قابل‌اعتماد باشد. باوجوداینکه باج‌افزار می‌تواند به معضل بزرگی تبدیل شود،شما با خواندن این مقاله و یادگیری ترفندهای مهم می‌توانید در وهله اول از وقوع این موضوع جلوگیری کنید.